A légi utasok jogai – Teendők járattörlés, késés esetén

by radopeter1983
A légi utasok jogai - Teendők járattörlés, késés esetén

Sokszor hallhattuk már, hogy magyarok rekedtek kint járattörlés miatt, több órát késett a gép, más repülőtéren kellett leszállniuk, és így tovább. Megsúgom, én magam is beleestem kétszer ilyenbe, így aki repülővel utazik, nem árt, ha tisztában van a jogaival! Ugyanis az utasok jogai védve vannak az EU-s jogszabályok által!

Mikor alkalmazhatók az EU-s jogszabályok?

Nem biztosít jogokat az uniós szabályozás:

  • EU-n kívülről egy európai uniós reptérre utazás esetén nem európai uniós légitársasággal;
  • a probléma esetén a nem uniós ország jogszabályai szerint már részesült kártérítésben.

Az uniós jogszabályok az alábbi esetben alkalmazhatóak:

  • EU-n belüli utazás esetén európai uniós vagy nem európai uniós légitársasággal;
  • EU-n kívülről egy európai uniós reptérre utazás esetén európai uniós légitársasággal;
  • EU-n belüli reptérről egy EU-n kívüli reptérre utazás esetén uniós vagy unión kívüli légitársasággal.

Mely országok tartoznak az EU-n belüli övezetbe?

  • EU 28 országa;
  • Izland, Norvégia, Svájc;
  • Francia Guyana, Guadeloupe, Martinique, Réunion, Mayotte, Saint Maarten.

Milyen problémák merülhetnek fel és mik az utasok jogai?

Beszállás megtagadása

Érvényes jeggyel és útiokmánnyal rendelkezel, de a légitársaság túlfoglalás vagy működtetési okból megtagadja a beszállást. Ekkor a légitársaság önkénteseket kezd keresni, akik vállalják, hogy nem utaznak el a jegyük szerinti géppel.

Ha nem mondasz le önkéntesen az ülőhelyről, akkor jogod van:

  • kártérítésre;
  • segítséget kérni és kapni.

Ha lemondasz a felszállásról, akkor is jár segítség!

Járattörlés

A következő esetek tartoznak ide:

  • Ha a menetrend szerinti járat nem indul el;
  • A menetrend szerinti járat felszáll, de vissza kell térnie a kiindulási reptérre.

Ekkor a légitársaságnak három lehetősége van:

  • jegyár-visszatérítés;
  • a legkorábban induló járatra átfoglalás;
  • egy másik járatra átfoglalás (másik reptérről való indulás esetén az átjutást is a társaságnak kell fizetnie).

Nem jár kártérítés a következő esetekben:

  • Ha a légitársaság legkorábban 14, legkésőbb 7 nappal az indulás előtt értesített a járattörlésről. Ezenkívül átfoglalást biztosítottak úgy, hogy legfeljebb az eredeti indulás előtt 2 órával korábban indulsz, de a célállomásra legfeljebb 4 órás késéssel érkezel.
  • Ha a légitársaság 7 napon belül értesített és átfoglalást biztosítottak úgy, hogy legfeljebb az eredeti indulás előtt 1 órával korábban indulsz, de a célállomásra legfeljebb 2 órás késéssel érkezzel.
  • Ha a légitársaság bizonyítani tudja, hogy a járattörlés rendkívüli körülmény miatt történt!

Járatkésés

A késés időtartamától és az útvonal hosszától függően jogod van:

  • segítséget kapni;
  • jegyár-visszatérítésre és a kiindulási reptérre visszaszállításra.

Alacsonyabb osztályra áthelyezés

Jogod van kártérítésre az útvonal hosszának függvényében (az adott viszonylat repülőjegy-árának bizonyos %-a):

  • 30 %, ha az útvonal 1500 km vagy kevesebb;
  • 50 % az EU-n belüli járatok esetén, ha az útvonal 1500 km-nél hosszabb (kivéve az EU és Franciaország tengerentúli megyéi közti járatok) és minden más járatnál, amelynek útvonalhossza 1500 és 3500 km között van;
  • 70 % minden olyan járat esetén, amely nem tartozik a fenti két pontba, ideértve az EU és Franciaország tengerentúli megyéi közti járatokat.

Kártérítés beszállás megtagadása, járattörlés és járatkésés esetén

Összege az útvonal hosszának függvényében (járatkésés esetén a késés ideje):

  • 250 €: 1500 km vagy kevesebb (2 óra);
  • 400 €: EU-n belüli járatoknál 1500 km felett és minden más olyan járatnál, amely 1500 és 3500 km között van (3 óra);
  • 600 €: több mint 3500 km (4 óra).

Járatkésés esetén, ha a légitársaság átfoglalással juttat el az úticélba és a fenti három eset valamelyike fennáll, a kártérítés összege a felére csökken!

Elállás az utazástól

Legalább öt órás késéssel indulás esetén visszakérhetjük a jegy árát, amit a légitársaság 7 napon belül köteles kifizetni.

Ha egy csatlakozó járat indulna késéssel, kérhetjük a díjmentes visszaszállítást a kiindulási reptérre.

Dokumentum a problémáról

Bár a légitársaságnak kötelező, mégis sokszor „elfelejtik” odaadni az utazás meghiúsulásáról és a kártalanításról szóló dokumentumot. Ezt mindenképp kérjük el, így a kárigény benyújtása gyorsabban megtörténhet.

Velem 2017-ben történt meg, hogy Thaiföldről hazafelé, Krabiban törölték a járatot. A légitársaság egy szállodába vitt és elhelyezést biztosított. Így néz ki egy hivatalos dokumentum:

Qatar Airways dokumentum a járattörlésről
Qatar Airways dokumentum a járattörlésről

Rendkívüli körülmény értelmezése

A légitársaságok sokszor erre hivatkoznak, hogy kibújjanak a fizetési kötelezettség alól. Az EU egy külön pontban sorolja fel, hogy mik tartoznak ide. Felhívja azonban a figyelmet, hogy mindent külön meg kell vizsgálni, nem lehet automatikusan a besorolni az esetet egy adott pont alá.

Egy konkrét esetet megemlítenek: ha karbantartási probléma miatt történik a törlés vagy késés, az nem számít vis maior-nak. Így ekkor jogosult az utas a kártérítésre.

Panasztétel

Magyar állampolgárok esetén a Magyarországról induló járat és az EU-n kívüli országból Magyarországra érkező járatnál az utasok jogai védelmét a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság kezeli.

EU-n belül mindig az indulási ország hatóságához kell fordulni.

Dokumentumok

Panasztételi formanyomtatvány magyar nyelven

Panasztételi formanyomtatvány angol nyelven

Európai uniós országok illetékes hatóságainak elérhetőségei

Ajánlott cikkek

Még több hasznos tanácsot itt olvashatsz!

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Rendben Adatkezelési tájékoztató