Varsói és krakkói kirándulás 3 napban

by radopeter1983

Mióta Varsóról és Krakkóról is írtam cikket, azóta volt tervbe véve, hogy pár napos kirándulást teszek majd Lengyelországba. Vegyesek lettek az érzéseim…

Varsó

Hétfő reggel utaztam Budapestről a Wizz járatával, amivel kicsivel több, mint egy óra alatt már a fő reptéren voltunk. Innen az S3 jelű vonattal mentem be a Gdanska megállóig. 24 órás jegyet a reptéren vettem, ami jó erre a vonatra is (15 złoty vagyis kb 1200 Ft csak egy napijegy).

Két villamosmegálló távolságra van a Gettók hőseinek emlékműve és a Lengyel Zsidóság Történelmi Múzeuma a Muranów negyedben.

Gettók hőseinek emlékműve

Néhány száz méterre egy nagyobb parkba sétáltam, ahol a Krasinski palota áll. Varsóra jellemző, hogy sok a park, Európában az egyik legnagyobb zöld terület itt van. Jól csinálták, hogy így csinálták. 🙂

Az óváros felé haladva a járdára is érdemes lenézni: a gettó határa itt volt, amit felirat és mellette egy emlékmű is jelez. A Legfelsőbb Bíróság épülete mellett pedig a Felkelők Emlékműve áll.

A gettó határa itt volt

Az óváros északnyugati részéhez értem, itt a várfal mellett több emlékműt láthatunk: legismertebb a Kis felkelő szobra. Nem messze a Jan Kiliński emlékmű emelkedik.

Az óváros várfala
Kis felkelő

A Barbakán kapun keresztül mentem az óváros főterére, ahol színes házak és a Szent János-főszékesegyház látható. Kellemes hely tele étteremmel, bárral, el is időztem itt egy kicsit. Maga az óvárosi rész elég kicsit, néhány utcát lehet bejárni.

Az óváros főtere

A déli részen a Királyi palota zárja le az óvárost, előtte egy nagy tér III. Zsigmond király szobrával. És déli irányba a királyi úton mentem tovább. Több szép templom, az elnöki palota és Kopernikusz szobra is látható.

Királyi palota
Kopernikusz szobra

Innen vilamossal a PKiN épületéhez mentem. A hatalmas épületet még Sztálin építtette, teljes neve Kultúra és Tudomány Palotája. Érdekes látvány, hogy mögötte több modern felhőkarcoló emelkedik. De ennek ellenére, nem mutat rosszul, kifejezetten beleillik a látképbe.

Sztálin ajándéka ez volt :/

A Varsó déli részén álló Wilanow palotához busszal mentem, de bően megérte a fél órás út. Az épülethez nagyon szép kertrész tartozik sok virággal. 10 złoty a belépő, amit a bejárat melletti automatából lehet megvenni. A palotába ezen felül külön jegy szükséges, ezt az épületben lehet megvenni.

Varsó legszebb látnivalója a Wilanow palota

A belváros felé a legnagyobb parkot is útba ejtettem. A Łazienki Park a helyi Városliget, csak nagyobb. Rengeteg ember élvezte a jó időt délután. Egy nagy Chopin-szobor és egy tavon lévő palota, amiről híres a park. De ezenkívül több épület, szobor és egy amfiteátrum is látható. Mindenképp tegyetek itt egy sétát!

Chopin szobra
Lazienski Park egyik legszebb része

Krakkó

Kedden esősen indult a nap, így egy kávé után busszal indultam Krakkóba. Jól időzítettem, mert pont elállt az eső, amikor gyalog elindultam a szállásom felé.

Egy Airbnb-s szobát foglaltam közel a belvároshoz és villamosmegállóhoz. Krakkóban nagyon sok a villamos, szinte mindenhová eljuthatunk vele. Itt is 24 órás jegyet vettem, 17 złoty volt. Sok megállóban van automata, amin angol nyelv is van.

Első utam természetesen az óvárosba vezetett. Nagyon jó megoldást választottak anno, mert egy kb 50 méteres „zöld sáv” veszi körbe az óvárost. Így sokkal hangulatosabbá teszi ezt a részt.

Słowacki Színház

Az északi részen lévő Barbakántól indultam a központban lévő Posztócsarnokig és Mária-templomig. A teret ez a két épület és a Városháza-torony határozza meg. Valóban az egyik legszebb főtér Európában.

Mária-templom
Szent Péter és Pál templom

Innen a Wawel-palotához mentem. Egy kis dombon áll, amelynek udvara szintén csodás. A várfalról pedig szép kilátás nyílik a Visztulára és a város nyugati részére.

Wawel-palota
Katedrális
Kilátás a várfalról

Tovább déli irányban van a híres városrész, a Kazimierz. A zsidónegyedben több ételudvar és sok bár található, én sokat sétáltam itt.

Corpus Christi Bazilika

Sötétedés előtt még visszanéztem a főtérre, hogy kivilágítva is lássam a teret és az épületeket.

A főtér esti fényárban

Szerda reggel a Kościuszki-halomhoz buszoztam, ami Krakkó legjobb kilátóhelye. Pechemre nem volt nyitva, lehet túl korán érkeztem. Sebaj, majd legközelebb…

Még egy kötelező rész volt hátra, a Podgórze negyed. A Visztulán túli negyedben állt a gettó, a Plac Bohaterów Getta villamosmegállónál lévő téren székek és innen nem messze pár méter falmaradvány idézi meg a múltat. Ez a fal volt a gettó határa. Hátborzongató volt, ahogy belegondoltam, mi zajlott itt anno.

Emlékhely az áldozatoknak
A gettó falmaradványa

Pár utcával arrébb van Oskar Schindler gyára, ahol több mint 1200 zsidó menekült meg. Ennek emlékére múzeum nyílt.

Schindler gyára ma múzeum

Ennyi fért bele Krakkóba, kora délután indult a buszom Budapestre.

Melyik a szebb város?

Hát, nálam teljesen egyértelmű a válasz: Krakkó. No, nem azért, mert Varsó nem tetszett. De nem véletlenül szerepel az egyik legszebb óvárosként Krakkó.

Varsó nekem egy picit hangulattalan. Az óvárosa messze nem olyan izgalmas, mint Krakkóé. A Wilanow-palotát és a Łazienki Parkot tudnám kiemelni, ami látványos Varsóban.

Ezzel szemben Krakkóban mindenhol megvolt az a bizonyos hangulat, ami miatt élveztem a városlátogatást. Szépek a városnegyedek, az épületek, remek a villamosközlekedés és rengeteg jó bárt, éttermet találunk.

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Rendben Adatkezelési tájékoztató