Izland élménybeszámoló – Éva és Tamás 9 napja

by radopeter1983
Izland élménybeszámoló - Éva és Tamás 9 napja

Éva és Tamás 9 napig járta Izland szigetét autóval, így volt lehetőségük a rejtett szépségeket is felfedezni. Tőlük érkezik egy remek Izland élménybeszámoló sok gyönyörű képpel együtt!

Sziasztok! 🙂
Visszaértünk Izlandról… Sajnos. 🙁 Ilyen nehezen még soha nem sikerült visszarázódni a mindennapokba. Pedig ez az utazás nem a pihenésről szólt. 🙂

Mindennap keltünk reggel 5:30 -kor (hogy örültek nekünk abban a kb. 5 hostelben, ahol sok ágyas szobában aludtunk :-)), hogy minél több mindenre legyen időnk. (Volt is – már mint, nem maradt ki semmi tervezett látnivaló.)

Ne felejtsd elolvasni ezután az Izland látnivalók cikket se!

Következzen az Izland élménybeszámoló!

Autóbérlés

Mi körbe mentünk az 1-es úton, nem 4×4 -es Dacia Logan kombival. A Reykjavik Rent A Car -tól béreltük. Nem volt velük semmi gond. A kocsival sem. (Dízel, és kb. 4 litert evett, amikor hosszabbakat utaztunk és olyan 5,6 -ot, amikor egy nap megálltunk vagy 20 -szor (mintha városi forgalomban lenne)).

A kölcsönző nem kért depositot, viszont nálam tévedésből csak debit card volt és nem credit! Ezért meg kellett venni a legdrágább biztosítást (kb. plusz 50e huf), cserébe nem érdekelte őket, ha „összekarcolom”/kőfelverem a kocsit (nem tettem).

Az átvétel/leadás simán ment. Menetrendszerűen busz jár hozzájuk a reptérről 15 percenként.

Szállások

Hostelekben száltunk meg vagy 4 HI hostel a többi vegyes. Amikor 2 ágyasban voltunk, az OK volt, a több ágyasoknál meg ugye számolni kell a többi vendéggel is 🙂 (Egész kibírható lett volna, ha nincsenek kínaiak Izlandon…)

Amúgy mindegyik hostel konyhája nagyon szépen felszerelt, volt minden ami kellett! 😉 (Én hostelekben nem ehhez vagyok szokva…)

Időjárás

Meglepően jó volt. Egy nap igazi eső, a többi napból vagy kettőn olyan izlandias szemerkélő, amikor felhőbe megyünk és mintha permeteznének :-). Hőfok kellemes, 8-15 között változóan. Igazi kirándulós idő!

Látnivalók

Húúúú….. Csak címszavakban (bocs, ha valaminek a nevét nem helyesen írom le!!! 🙁 ):

Snaefellsness félsziget – 1 nap. Itt kiemelném Ytri-Tunga -t, a parton fóka kolónia él, szabadon, ez nekünk nagyon nagy élmény!!!;

Ytri Tunga
Fókák pihennek
Ezt a képet sok helyen látni
Igazi fekete tengerpart

Hvammstangi – fóka múzeum (Akureyri előtt), érdekes, de mi többet vártunk. (Belépő 1500 isk/fő);

Húsavik bálnales: 9 bálna 🙂 (Itthonról foglaltattuk az Akureyri-i hostelünkön keresztül, így kaptunk rá 5000 isk kedvezményt),

Goda/Dettifoss-tól kezdve Dimmuborgíron át a pszeudókrátereken keresztül, minden „kötelező” dolog meg volt, Hverir, Viti stb. stb.

Dettifoss
Godafoss
Hverir

Myvatn-tó és környéke

Itt iszonyú sok szúnyog volt, de annyi, hogy alig lehetett megmaradni egy helyben. Nagyon-nagyon zavaró volt. Sokan hálós kalapban voltak. Ha ezt tudom, viszek én is… 🙁 Aki arra megy nyári időszakban, és teheti, vigyen magával!!

Dimmuborgírnál van egy látogató központ/étterem/wc (Kaffi Borgir). Itt lehet venni földben sült kenyeret (ang.: ground baked bread vagy a spring baked bread), kérni kell, mert nincs kirakva/kiírva! 1200 isk / 650 gr.

Melasszal készült, tömény fekete rozs kenyér, enyhén édes ízzel és késhez ragadó sületlen benyomást keltő „anyagszerkezettel”. Nekünk ízlett. Itt a wc 200 isk, ha veszel valamit adnak vouchert a wc-hez.

Délkelet-Izland látnivalói

Pl. Djupivogur tojás szobrai (elég felejtős), körülötte a fjordok partján végig autózni: felejthetetlen.

Itt több fekete homokos parton megálltunk. Gyönyörűek. Höfn előtt Stokksnes/Vestrahorn. A fekete homokos part a vulkanikus kúp alakú heggyel. A part klassz, de ahhoz, hogy lemenj a tengerpartra, akár gyalog, akár kocsival 800 isk -t kell fizetni. Per fő. Ha négyen vannak a kocsiban akkor 4×800 -at. Én ezt lehúzásnak tartom. Ennyit nem ér. (De, azért lementünk. :-))

Jókulsarlón gleccser lagúnán zodiac -os motorcsónak túra (itthonról, neten foglaltuk) 🙂 Ez nagyon-nagyon „állat” volt 🙂 Igaz esett végig, meg volt vagy 4 fok 🙂 de nem bántuk meg. Gyönyörű volt és a guide nyomta neki 50 csomóval is sokszor 🙂 (kb. 92 km/h).

Gyalogtúra a Skaftafell nemzetiparkban: S6 -os út, kb. 7.5 km hosszú, 340m emelkedés.

Skaftellsfoss + a Sjónarnipa: csodás panoráma a glecsserre… Ez a túra isteni volt! 🙂 🙂 A parkoló fizetős, 800 isk, a látogatói központban vagy neten keresztül kell fizetni, mindkét módszerrel digitálisan, kártyával, kell a rendszám hozzá. Ha nem fizetsz még van 24 órád rendezni, különben megy a felszólítás a kölcsönző céghez. (Amikor behajtasz, scanner leolvassa a rendszámod.) Itt ettünk 2 birkagulyást + 1 zsömle: 13e huf 🙂

Fjaðrárgljúfur kanyon

Ez az egyetlen izlandi név, amit nem tudtam megjegyezni az összes kinti név közül – most is guglizni kellett 🙂

Szóval: ez a kanyon iszonyú különleges élmény volt… Nagyon örülök, hogy megnéztük!! (Kirkjubaerklaustur után (kb. 2-3 km) az 1-esről letérni jobbra (elég rossz az út, de járható 4×4 nélkül is persze, kb. 3.6 km).

A parkolóban van ingyen wc. Nem fizetős a parkolás, nincs belépő sem. Aki nem tudja mi ez, guglizzon rá – megéri 🙂 🙂

Ember legyen a talpán, aki ki tudja mondani a kanyon nevét :)
Ember legyen a talpán, aki ki tudja mondani a kanyon nevét 🙂

Skógafoss, Seljalandfoss

A Skógafoss tetejére felvezet 390 lépcső. Megéri azt a 20 percet, amíg felér az ember. 🙂 A Seljalandfossnál fizetős a parkoló.

Skógafoss

Nekünk nagy élmény volt ez is. (Nem a fizetős parkoló persze 🙂 ) Jól eláztunk, ahogy körbejártuk. 🙂

Seljalandfoss

Westmannaeyjar sziget

Utolsó napunkon még átkompoztunk Westmannaeyjar szigetre, itt volt egy befizetett lunda/vulkán túránk. (Szeptemberben lundák már csak itt vannak, aug. közepén mennek ki a tengerre áprilisig maradnak is.) A kompút közben bálna meg orka 🙂 szórakoztatott minket a 35 perc alatt. 🙂

A szigeten sok lunda él

A sziget pici és gyönyörű. ’73 -ban félig elpusztította az itt lévő várost a vulkánjuk kitörése. Itt van Európa legszelesebb pontja (nem pontya! :-)), Izland egyetlen elefántja (egy kőszikla, elefánt alakú), Európa legszebb golfpályája (szerintük – ebben nem vagyok kompetens), ide valósi a Szabadítsátok ki Willyt! film orkája, ide ment nyugdíjba is 🙂

A befizetett túra rövid volt, és főként a vulkánkitörésről meséltek, de! mi a lunda miatt mentünk. Azt láttunk szabadon is 🙂 (Igen mókásak voltak, ahogy egy öbölben megpróbáltak a földben vájt odújukba leszállni, kb. 4-5 -re, ha sikerült 🙂 addig újra meg újra tettek egy nagy kört és próbálkoztak újra. 🙂

A túra végén az „aquarium” -ukban pici előadás, és hoztak egy élő lundát, lehetett vele fotózkodni testközelből. (Fogdosni nem, mert azt nem szeretik persze 🙂 – mármint a lunda nem szereti fogdosódást. A guide -unkat nem kérdeztem erről 🙂 ).

Persze rengeteg helyen álltunk még meg, és sok mást láttunk, de most hirtelen csak ezeket ragadnám ki. Az Arany háromszög teljesen kimaradt, mert azt már láttuk 11 évvel ezelőtt, meg a 9 napba nem is fért volna bele.

Az Elefánt szikla

Árak

Nem lett olcsóbb semmi. Mi kenyeret vettünk, vajat, tejet (3,9% !!!!), Skyr -t (179-220 isk kb.), banánt egyszer. A csapvizüket ittuk, nagyon „finom”! 🙂 Sört a Duty Free -ben vettünk (1 db 6os kartont kb. 1600 isk), amikor megérkeztünk a repülővel, amúgy a 2.5% -os „sörük” meglepően olcsó: 100-145 isk.

Amit szeretnék még megemlíteni: Olis benzinkutak, emberes kutak (legalábbis, mi csak olyat láttunk), itt van  nagyon finom hot-dog. Amíg kinn voltunk volt akció: hot-dog+0.5 Coca-cola 490-590-690 isk. (attól függ, hol volt a kút –  Westmann szigeten 690 isk volt, Akranesben 490 isk)

Mást csak belépőre és/vagy parkolásra költöttünk.

Sajnos kimaradt a Westfjords totálisan és 4×4 híján a Highlands, továbbá jó lett volna búvárkodni is 🙂 de az kb. 120e huf / merülés és szárazruhás jogsi kell hozzá – ez is kimaradt. Ezen kívül még az 1-es út mentén szintén kihagytunk irtózatosan sok-sok-sok mindent… 🙁 Van miért visszamenni.

Izland és a turisták

Iszonyatosan sokan vannak (vagyunk, mert mi is azok voltunk kinn.). De nagyon sokan. 11 évvel ezelőtt 80 km -t megtudtam úgy tenni a Snaefellsness -en, hogy más kocsival nem találkoztunk. Most meg nem lehet haladni az utakon. Mint Mo.-n a 4-es főút napközben, ha csúcs van. (Csak kevesebb teherautóval)

Ráadásul sok balesetet is okoznak a turisták, mert sokszor lelassítanak, vagy csak úgy megállnak az út közepén (! – tapasztalat) fotózkodni, bámulni! A kínaiak iszonyú bénán vezetnek… 🙁 Minden főbb látnivaló dugig van turistával… 🙁 (az 1es út mentén, máshol nem tudom)

Persze, ahová menni kell sokat (gyalog) ott alig vannak 🙂 Pl.: Leirhnjúkur geotermikus terület, olyan mint a Hverir, csak nagyobb és a parkolóból kell vagy 3 km -t gyalogolni odáig, ott meg vagy megint másik 3-at 🙂 )

Szerintem Izland bele fog fulladni a turistákba… 🙁 Meglepő volt, hogy bár éjszaka 3-4 fok volt nagyon-nagyon sokan sátraztak, aludtak kocsiban csak úgy (nem fűthető camperre gondolok). Estére minden, általunk meglátogatott hostel dugig lett!

Nagyon sok olyan utazót láttam, akik egyedül voltak – béreltek egy kocsit maguknak és úgy járták be a szigetet 🙂 -ez nekem különös tapasztalás. (csak ezért írom le, még mielőtt valaki azt gondolná, hogy ezt valakinek felrovom 🙂 :-)).

Érdekelnek az élménybeszámolók? Sok hasznos információt tudhatsz meg belőlük!

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Rendben Adatkezelési tájékoztató