Egy érdekes cikken akadt meg a szemem a minap. Egy amerikai cikk szerint már most több a repülés közbeni turbulencia, ami a jövőben még gyakoribb lesz. Ez pedig fokozott óvatosságot igényel a repülőutak során.
A klímaváltozás értelemszerűen a légáramlatokban is érezteti hatását. A légkör felső rétegeiben található ún. jet stream-ek változásai a fő okozói a turbulenciának. Ez a sztratoszférában fújó nagy sebességű légáramlat, általában 9 és 16 kilométer között helyezkednek el a Föld felszíne felett, ahol a kereskedelmi repülőgépek gyakran repülnek.
A turbulencia másik jellemzője, hogy hegyvidékek felett és a tengerpartok mentén gyakoribbak, mivel a hőmérséklet váratlanul megváltozhat. Ezt én is tapasztaltam: Miami-ból Londonba utazva az angol partoknál hirtelen pár perces erős turbulenciába került a gép. Nem volt kellemes…
A turbulencia okozta rázkódások többször okoznak személyi sérülést. A National Transportation Safety Board (NTSB) statisztikája szerint 2009 óta 163 sérülés történt a turbulenciák miatt. Ennek fő oka, hogy sokan kikapcsolt biztonsági övvel utaznak, ill. a jelzés ellenére felállnak az ülőhelyükről.
Még 2019-ben írtam egy rövid cikket, amiben pont egy durva turbulencia okozott súlyos sérüléseket. Természetesen azoknál, akik nem voltak bekötve.
A konklúzió: még akkor is legyünk bekötve, amikor nincs bekapcsolva a jelzés!