Malajzia-Borneó-Szingapúr – Dettiék délkelet-ázsiai körútja

by radopeter1983
Malajzia-Borneó-Szingapúr élménybeszámoló

Malajziát, Borneot és Szingapúrt látogattuk meg. Nehéz egy hónapról röviden írni… Két 12 éves gyerekkel mentünk, és ennek megfelelően olyan programokat (is) csináltunk, ami az ő igényeiket is kielégítette. Összesen 27 napot töltöttünk ebben a régióban.

6 állomása volt a nyaralásunknak: Kuala Lumpur, Penang, Perhentian szigetek, Kuching környéke Borneon, Sandakan és Kota Kinabalu környéke szinten Borneon és Szingapúr.

Fontos volt, hogy olyan területre menjünk nyaralni, ahol nincs nyáron esős évszak, és ez a környék ilyen. Nem mondom, hogy nem volt eső, de inkább a nyugati parton (beneveztünk egy penanagi futóversenyre, ahol megtapasztaltam az igazi ázsiai özönvízet 😃)

Utazás/közlekedés

Emirates légitársasággal mentünk, Dubaiban szálltunk át. Minden tokeletesen működött, kiváló szolgáltatást nyújtott. A gépen nagyon hideg volt, fel kell erre készülni.

Országon belül összesen 9 alkalommal, fapados járatokkal közlekedtunk, jórészt AirAsiaval. De utaztunk Fireflyz-zal és Jetstarral is. Nagyon rendben voltak ezek is, és ki lehet fogni olcsó jegyeket. Kuala Lumpur-Penang viszonylatban pl. 5 dollárért vettem jegyeket.

Városokon belül a Grab alkalmazást használtuk, ami olyasmi, mint az uber, és szinten baromi olcsó. A taxi jóval drágább, de meg mindig kedvezőbb, mint mondjuk Budapesten… (egyébként tényleg pofátlanul sokat kell fizetni a budapesti taxizásért, és a tömegközlekedés sincs a toppon…)

Árak

A maláj ringgit 70 Ft-tal, a szingapúri pénz 200 Ft-tal számolandó. Az étkezés olcsó. Pl. egy egytál ételt 700-900 forintért mar simán lehet kapni, de ettünk sült tésztát 140 Ft-ért is. Az üdítők árai is rendben vannak.

A belépők árai a turisták részére magasabbak, és 12 éves kor felett mar felnőttnek számítanak a gyerekek nagyon sok helyen.

Perenthianon mondjuk hirtelen megemelkedtek az árak, mondjuk a balatonival egyenértékű lett. Szingapúr meg minimum itthoni árakkal dolgozik.

Malajziában általában lehetett kártyával fizetni, Szingapúrban pedig mindenhol, de előnyben részesítették a Mastercardokat, sőt, néhány helyen meg 10% kedvezményt is adtak, ha ezt használtuk. Egyébként javaslom Szingapúrban a Michelin csillagos bódét, ahol 8 dollárért ettünk egész finomat.

Szállás

Malajziában Bookingon keresztül foglaltam főként, ezek ár-értek arányban rendben voltak.

Szingapúrban viszont airbnb-vel szálltunk meg, mert ott olcsó szállást nem találtam sehol. Perenthian szigeten pedig a Cocohut honlapján keresztül.

Kötelező oltások

Hepatitisz A és B ellen oltattunk. Ez egyébként se árt, európai tengerpartokra is alap.

Emberek-turisták

A malájok nagyon jófejek! Segítőkészek, beszélnek angolul. Mondjuk az első 3 alkalommal nem értettük, hogy miért jó az nekik, hogy le akarnak minken fényképezni a családjukkal, de a 4. ilyen felkérésnél már nem értetlenkedtünk. Biztos fontos ez nekik. A helyi indiaiak sztem még jobban beszélnek angolul.

Na, a kínaiakkal a tököm kivolt, pedig én egy liberális, elfogadó ember vagyok. Főleg a kínai turisták készítettek ki, baromi taszítóan viselkednek. Kota Kinabaluban van egy tök jó mecset, amit meg akartunk nézni, de nem lehetett, mert néhány hónapja bezárták a kínai turisták viselkedése miatt. Eszem megáll!

A Szingapúrban élő kínaiak viszont rendben vannak, nem ordítoznak, nem szemetelnek, igaz, a szigorú szabályozások miatt nem is lehetnek mások.

A legjobban az borított ki, amikor a repülőn a férjemnek a kínai utastárs elkezdett beszélni arról, hogy Európa milyen rosszul áll a migrációhoz, miért enged be annyi bevándorlót. WHAT A FUCK??? Nincs olyan része a Földnek, ahol ne lennének kínai bevándolók… Na, mindegy, ennek megfejtése nem ide tartozik…

Kuala Lumpur

Kuala Lumpurba érkezéskor vettünk helyi SIM kártyát, így szinte folyamatosan volt netunk, tudtunk hívni Grabet.

Az egész országra elmondható, hogy a wi-fi nagyon rosszul működik. Nyilvános wi-fi alig van, a starbucks és a meki wifije is egy nagy fos.

Itt 2 éjszakát voltunk, szállásunk a Saba Suitsben volt, 5 percre a Petronas tornyokhoz. Az apartmanház legfelső szintjén volt egy óriási medence kilátással a tornyokra. Nagyon menő volt!

1: Batu Caves (gyönyörű hindu templom, rengeteg lopós majom);

2. Petronas tornyok este;

3. A gyerekek miatt kipróbáltuk a beryaja Times Square-en levő plázában a vidamparkot;

4. Central market (csupa olcsó Nike, Adidas, Gucci és társai cuccokat lehet kapni potom pénzért 😃).

Itt tömegközlekedtünk, mert az tök jól ki van építve. Viszont a gyalogos forgalom katasztrófa, a gyalogos lámpáknál 10 perceket kellett várni, hogy zöld legyen, és iszonyatosan nagy forgalom van.

Fantasztikus kilátás a Petronas ikertoronyra

Penang

Az ország nyugati részen fekvő kis sziget nagyon bejött. Sokszínű az itt elő emberek különböző vallása miatt. Egy napon belül láttunk buddhista, hindu, muszlim szertartást. Van jónéhány keresztény templom is.

Felmentünk a Kek Lok Si buddhista templomhoz, mindenkinek ajánlom! A sziget északi részen egy kisebb dzsungeltúrat is csináltunk, ahol a korábbi majmoktol eltérően tök szimpatikusakkal találkoztunk.

Georgetownban volt a szállásunk, az Apolli Innben. Ez volt a legkevésbé jól kiválasztva, de 4 éjszakárt 35.000 ft-ot fizettünk négyünknek, szóval ennyiért rendben volt.

Közel volt a kínai és az indiai városrészhez. Itt nagyon olcsó és nagyon jó street food lehetőségek vannak, mindent kipróbáltam volna szívem szerint.

A futóversenyen, ahogy írtam fent, egy óriási zuhé volt, soha életemben nem az, hogy futottam, de még nem is sétáltam ekkora esőben. Vicces volt mondjuk. És nagyon tetszett, hogy kitették a magyar zászlót is a mi négy darab nevezérünk miatt.

Perhentian Island

Kotha Bharuból, ahová a repülő érkezett, taxival mentünk le ahhoz a faluhoz, ahonnan a hajók vittek le a szigetre. Egy órás volt kb. az út, és tök érdekes.

Itt éreztem először, hogy milyen jó lett volna, ha kocsit bérelünk, mert kb. 50 helyen meg tudtam volna állni, és képeket készíteni. Mondjuk nagyon sok időt veszítettünk volna a kocsibérléssel.

Perhentian két kis szigetből áll a Dél-Kínai Tengerben. Márciustól októberig van itt szezon, ekkor hétágra süt a nap, és ritkák az esőzések. Tényleg nagyon szép szigetekről van szó.

A tengeri élővilág tök gazdag, láttunk cápákat, teknősöket, ráját, rengeteg színes halat snorkellezes közben.

A szárazföldön simán szembejött velünk egy kétméteres varanusz, és rengeteg a denevér. De nem ezek a tenyérnyi jószágok, hanem óriásiak. Nekem komoly denevérfóbiam van, nem tudtam, hogy ez vár rám…

A szállásunk közvetlenül a fehér homokos, pálmafás tengerparton volt (Cocohut). Ahogy mar említettem, jóval drágább a sziget, mint a szárazföld, ahol 2000 Ft-ért négyen jól laktunk, itt 5000 Ft alatt nem úsztuk meg.

Nem volt akkora élmény a sziget egyik végéből a másikba gyalog a dzsungelen keresztül átmenni, sokkal jobb volt mindez Penangon.

Egyébként a szigeten a kaja szintén nem volt nagy dolog, ilyen szempontból csalódtam.

Nézd meg ezt az 1 perces drónfelvételt a szigetről:

Borneo: Kuching – Sarawak regió

Bako Nemzeti Park

Itt több túrát is be lehet vállalni, attól függően, hogy ki mit szeretne látni.

Mi ide kifejezetten a proboscis, azaz a nagyorrú majmok miatt mentünk, akik Borneon őshonosak. Néhányat sikerült is látnunk, de nem igazán akartak megmutatni magukat.

A parkba kizárólag csónakkal lehet menni, de ez is nagy élmény. Ha valaki akar, aludhat is a parkban, vannak szállások.

Amúgy az esőerdőben nagyon szép utak vezetnek, ezekért is érdemes ide ellátogatni. És tele van lopós majmokkal, velük viszont vigyázni kell.

Semenggoh Wildlife Center

Itt szabadon élnek a borneoi orangutánok. Ők mondjuk iszonyat cukik voltak. Mondjuk 55 percet vártunk, hogy végre megmutassák magukat.

Már pont ott tartottunk, hogy lelépünk, de aztán szóltak, hogy az autó parkolóban ül 2 db orángután…

Kubah Nemzeti Park

Ide egy vízesés miatt mentünk, ahová kb. 1,5 óra túra után érkeztünk meg. Jó volt, de semmilyen említésre méltó állattal nem találkoztun.

Kuching

A szállásunk Kuchingban volt, a Grand Margharita hotelben, ami szintén ár-érték arányban nagyon rendben volt, és kiváló volt a reggelijük is.

Kuchingban mostunk először egyébként, de 5 percenként találtunk mosodát, úgyhogy nem okozott gondot.

Megnéztük a várost is, hajókáztunk a folyón, de őszintén szólva 1 napnál többet nem érdemes a városra szánni. Az éjszakai fishcourt viszont naggggyon ütős!!!

Borneo: Sabah régió

Sepilok orangután parkba

A sandakani reptérről egyből a Sepilok orangutan parkba mentünk, a szállásunk is itt volt, a Sepilok Forest Edge-ben. Ez egy nagy nagyon jó kis resort a dzsungel szélén, jó konyhával, nyugodt környezetben.

Jóval több orangutánt láttunk itt, több napot is el tudtam volna tölteni ezek között az állatok között. Nagyon cukik voltak.

Labuk Bay

Itt iszonyat sok nagyorrú majom volt, nagyon közel és végtelenül cukik.

Rainforest Discovery Center

A Canopy walkway miatt mentünk, de nem estem hasra a helytől, egynek viszont jó volt.

Kinabatangan folyótúra

A délutáni, esti és hajnali túrán vettünk részt. Itt is láttunk orangutanokat, nagyorru majmokat, lopos majmokat és ezüst majmokat is.

Ezt a programot szervezett keretek között bonyolítottuk, de megérte, bár iszonyatosan rohanós volt az egész.

Kota Kinabalun

A halpiac menő volt. Itt a szállásunk Nana Apartman volt, óriási, olcsó, 10 centis csótánnyal…

KK-ban elmentünk a Chili and Vanilla nevű magyar étterembe, mert egyébként pont addigra lett elegünk az ázsiai kajákból. És nem csalódtunk, tök jót ettünk.

Manukan sziget

Nagy csalódás, ide soha senki, mocskos, nincs normális part, semmi jót nem tudok mondani róla.

Mamutik sziget

Ez jobb, tisztább, szebb, de nem az, amit vártam.

Egy másik szigetre, Mengalumra akartunk menni, de lekéstük az egyetlen hajót, ami 8 órakor indult. Állítólag, a környéken ez a legjobb. Hát, majd legközelebb…

Szingapúr

4 éjszaka, Airbnb, ez volt a legolcsóbb, és jól választottunk. A szállás viszonylag a központban volt, a legközelebbi metrómegálló 10 percre. A környéken sok NORMÁLIS kávézó (itt ittuk 20 nap után az első normálisat), étterem és hát orvosi rendelő is van (sajnos igénybe kellett venni).

Szingapúrról egyszerűen nem tudok rosszat mondani. Valahol sejtettem, hogy nekem tetszeni fog, mert én imádom a metropoliszokat.

Szingapúr csodás város

Viszont itt nem találkoztam semmi olyan negatívummal, ami a nagyvárosokra jellemző lenne. Rend van, tisztaság, jófej emberek, rengetegen sportolnak, nincs dugó, tökéletes a tömegközlekedés, minden elérhető, megvehető.

Mondjuk a maláj árakhoz képest igencsak a zsebünkbe kellett nyúlni… Ami Malajziában 10 pénzbe került, az itt is, csak a szorzó nem 70 Ft, hanem 200. A magyar árakhoz képest mondjuk 10%-kal drágább.

Ezeket néztük meg:

• Indiai negyed sok-sok hindu szertartással.
  • Kínai negyed sok-sok buddhista templommal.
  • Universal Studio a gyerekek miatt, és ez pl sokkal olcsóbb, mint a floridai.
  • Marina Bay nagyon menő szálloda.
  • Gardens by the Bay gyönyörű kertekkel, ide este is érdemes elmenni, mert kivilágítva is szép.
  • River Safari az állatkert mellett.
  • River cruise a városban.

Az egész város tele van plázákkal, aminek mondjuk én még örültem is volna, de eltévedtem bennük.

Elképszető az egész város. Ide legalább egy hétre el kell jönni. Szingapúrba szerelmes lettem ❤

Végszó

Sokan nem értik, hogy miért vágunk neki ekkora utaknak gyerekekkel (egész kicsi koruk óta utazunk velünk egyébként, tök szerencsés kölkök).

Nekünk fontos, hogy a gyerekeink testközelből megismerjenek más kultúrákat, embereket, vallásokat. Elfogadóak, és nem szarnak be egy kendőt viselő nőtől, és nagyjából képben vannak a különböző vallásokat illetően is. Tudják, hogy Mexico nem Afrikában van, és hogy Indiában hinduk élnek.

Arról nem is beszélve, hogy az angolt is tudják gyakorolni. Pl. tökre meglepődtem, amikor egy ausztrál kisfiúval megismerkedett az egyik gyerekem, és olyan szinten el tudott vele beszélgetni egy fél napon keresztül, hogy nem hittem el.

Szóval mindenkinek azt javaslom, hogyha teheti, akkor vegye nyakába a világot, és a gyereket se hagyja otthon 😃

Érdekelnek az élménybeszámolók? Sok hasznos információt tudhatsz meg belőlük!

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Rendben Adatkezelési tájékoztató