Egy hét Boszniában – Mária beszámolója

by radopeter1983
Egy hét Boszniában - Mária beszámolója

Augusztusban töltöttünk el egy hetet Boszniában, erről hoztam most egy beszámolót nektek.

A beszámolót a szerző, Ilek Mária engedélyével teszem közzé!

Saját kocsival mentünk otthonról, és egy klasszikus autós körutat szerveztünk, melynek során összesen 1800 km-t autóztunk, ebből kb. 1000 km-t tettünk meg Bosznián belül, egy nagy kört leírva és bejárva az ország középső, délnyugati és nyugati részeit. Minden éjszakát másik városban töltöttünk, s így néztük meg a közbeeső látnivalókat.

Az útvonal és látnivalók

Szarajevó

Óváros, mecsetek, Latin híd, bazárnegyed, kilátás a Sárga erőd romjaitól, háborús alagút a külvárosban.

Háborús alagút

Konjic

Itt raftingoltunk a Neretva folyó völgyében (egy helyi cégnél fizettünk be egy egész napos raftingtúrára – Raft Kor, 35 EUR/fő).

Počitelj – Kravica-vízesés – Medugorje

Földrajzilag ebbe a régióba tartozik még két híres helyszín, Mostar és Blagaj – itt már korábban jártunk, ezért most ezeket kihagytuk.

Kravica-vízesés
Počitelj, az élő kőfalu, a bosnyák Hollókő

Jajce és környéke – Jajce-vízesés, Pliva-tavi vízimalmok

Bužim, régi famecset
Ostrožac várkastélya

Praktikus infók

A szállásainkat részben spontán kerestük, részben pedig a Bookingon foglaltuk előre. Végig egyszerűbb motelekben, panziókban és 3 csillagos hotelekben aludtunk. Mindennel maradéktalanul elégedettek voltunk.

Jelenleg Boszniában még csak egy nagyon pici autópálya-szakasz létezik, ami mindössze néhány kilométer. Az autópályán fizetőkapuk vannak, ahol lehet kártyával és készpénzzel is fizetni. Országszerte láttuk, hogy teljes gőzerővel zajlanak az építkezések, de biztosan beletelik még pár évbe, mire az egész országban autópályákon suhanhatunk végig. Ennek ellenére a közlekedés abszolút kellemes meglepetés volt – sehol nem voltak fennakadások, gördülékenyen tudtunk haladni, és csodaszép tájakon autóztunk.

A fizetőeszköz a konvertibilis márka (KM), melynek árfolyama jelenleg: 1 KM = 0,5 EUR. Sok helyen lehet kártyával fizetni, de azért célszerű érdemi mennyiségű készpénzt is tartani magunknál. Szállásokon elfogadnak eurót.

Mivel Bosznia nem tagja az EU-nak, vigyázni kell az adatroaming használatával, nehogy kikerekedjen a szemünk, ha meglátjuk a következő havi telefonszámlánkat. Ilyenkor általában helyi SIM-kártyát szoktunk venni, de ez inkább csak Európán kívüli, nagyobb utaknál jellemző, itt nem foglalkoztunk ilyesmivel. Minden szállásunkon volt wifi, de én személy szerint még azokra sem csatlakoztam rá – egy hétig teljes digitális detoxot tartottam, ami igazán üdítő volt, és nagyon jólesett. Útközben pedig olyan térképprogramokat használtunk a navigációhoz, amelyek offline is működnek (maps.me, mapy.cz). Egyedül arra kell odafigyelni, hogy az utazás előtt le kell tölteni az adott ország térképét, amihez értelemszerűen kell internet, de utána már lehet velük navigálni offline módban is.

Bosznia-Hercegovina minden szempontból kellemes meglepetés és abszolút pozitív csalódás lett számunkra. Kaotikusabb körülményekre, nehézkesebb közlekedésre, több negatívumra számítottunk, de nagyon gördülékenyen zajlott minden. Az útviszonyok teljesen jók, a közlekedés kulturált, a közbiztonsággal sem volt problémánk, az ország pedig a balkáni viszonyokhoz képest meglepően tiszta és rendezett. Finom ételeket ettünk baráti árakon, és kedves, segítőkész emberekkel találkoztunk. Boszniának eleve egy kicsit negatív a megítélése, és sokaknak még mindig a délszláv háború jut róla elsőként eszébe, pedig manapság az országban már abszolút békés, barátságos és biztonságos légkör uralkodik. Bosznia a Balkán egyik csiszolatlan gyémántja, ami számos kincset rejt, melyeket érdemes felfedezni.

Sok remek beszámolót Mária honlapján, még több képet az Instagramján olvashattok, láthattok!

A többi élménybeszámolóból is sok információt tudhatsz meg!

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Rendben Adatkezelési tájékoztató