Rio de Janeiro – Zsófiék beszámolója Brazíliából

by radopeter1983
Rio de Janeiro beszámoló

Zsófiék 2019 októberében voltak Brazília csodás tengerparti városában, Rio de Janeiro-ban. Erről írtak egy nagyon részletes és sok információt tartalmazó élménybeszámolót!

Előtte írnék a személyes élményeimről egy kicsit. A hivatalos platformokon azt olvastam mindenhol, hogy Rio de Janeiro veszélyes, ne menj oda csak ha muszáj. Ebben van igazság, de ha tudod hova és mikor nem ajánlatos menni, és elővigyázatos vagy, nem lesz baj. Egy a lényeg, nem kell besz*rni!

Óriási városról van szó és ahány negyed, annyi arcát mutatja. Az emberek nagyon kedvesek voltak velünk mindenhol, az árak a budapesti alatt vannak valamivel. Rengeteg a látnivaló. Ha csak strandolnál, megteheted. Ha várost néznél, buliznál, arra is tökéletes. De a természet kedvelőinek is tökéletes, hiszen rengeteg zöld felület van, a város körülvesz egy őserdőt, és sokfelé lehet kirándulni.

Copacabana

Mi október közepén voltunk 9 napot, szerintem ha ilyen messze megy az ember, ennél kevesebbre nem is érdemes. Ez szezonon kívüli időpontnak számít, amivel nekünk semmi problémánk nem volt.

Rio de Janeiro leghíresebb kilátóhelye, a Jézus-szobortól

Időjárás

Októberben elég kiszámíthatatlan. A szállásadónk azt mondta, mielőtt jöttünk egy teljes hétig esett.

Az ott tartózkodásunk alatt 22-28 fokok voltak, éjszaka sem hűlt le jobban. Amikor sütött a nap, tökéletes strand idő volt, viszont 10 perc alatt be tud borulni.

Az időjárás appot kb hiába néztük, szinte sose stimmelt. Emiatt érdemes a program szervezésénél rugalmasnak lenni, mert a strandolás, vagy a Jézus szobor megtekintése erősen függ az időjárástól.

Többnyire fürdőruha, rá póló, rövidgatya kombóban nyomtuk, csak egy nap vettük elő a hosszúnadrágot, de aznap végig borús és szeles időnk volt. Amivel semmi baj nem volt, mert hőségmentesen tudtunk kirándulni.

Ez fogad a Copacabanán

Nyelv

Portugálul beszélnek. És ennyi.

A párom tud valamennyire spanyolul, amivel nagyvonalakban a legtöbb emberrel megértették egymást, enélkül bajos lett volna sokszor az utazás.

Angolul szinte senki sem tud, a szervezett programok kivételt képeznek, illetve a főbb turista látványosságoknál is van általában valaki aki beszél angolul.

Érdemes letölteni a google translate angol-portugál nyelvkészletét, így kissé nehézkesen, de el lehet kommunikálni a helyiekkel.

Praça Mauá, a világ legnagyobb street art-ja

Szállás

Airbnb-n foglaltunk, hatalmas választék van. Mi 60 ezret fizettünk két főre 9 éjszakára, és használhattuk a szállásadónk medencéjét.

Mi a Santa Teresa és Glória határán voltunk, talán ha újra mennék, kicsit délebben foglalnék, de ez is jó volt. Nekünk fontos volt, hogy a szállásadónk tudjon angolul, ezért ezzel szűkítettük a keresésünket. Érdemes az alapján foglalni, hogy mit szeretnél inkább megnézni. Természet/belváros/strand?

Amit ajánlani tudok, hogy akárhol foglalsz szállást, legyél metró közelben! Ezeken az irányelveken mozogva sok időt megspórolhatsz magadnak.

Selaron lépcső

Biztonság

Lehetőleg ne menj egyedül! Ha ezekben a kerületekben maradsz, nem lesz gond: Centro, Glória, Lapa, Flamengo, Botafogo, Lagoa, Leblon, Ipanema, Copacabana.

És akkor a szabályok, amiből mi többet is megszegtünk és nem lett semmi bajunk, de ez nem garancia rá hogy másnak se lesz!

• Ne viselj ékszereket, drága karórát, feltűnően drága ruhákat!
  • Olyan táskát vigyél, amit magad elé tudsz venni.
  • Este ne sétálgass egyedül!
  • Ne legyen nálad soha sok KP, de valamennyi legyen, ha ki akarnának rabolni, legyen mit odaadni. Mi nem kerültünk ilyen helyzet közelébe sem, de ezt helyiek is így tanácsolták nekünk.
  • Ha van rá lehetőséged, fénymásold le az útlevelet, miután beléptél az országba és lepecsételték, és inkább azt vidd magaddal, mint az eredetit! (Mi az eredetit vittük, de para lett volna ha ellopják.)
  • Ne vedd elő az utcán a drága telefonodat! (Megszegve, egy favelában egy helyinek a kezébe is oda adtam hogy segítsen eligazodni.)
  • Pénzt csak bankon belüli automatából vegyél ki, utcaiból soha (mert kifigyelnek)!
  • A vízparton semmi értéket ne hagyj, nagyon sok a tolvaj! Mi ezt vízhatlan hasitasival oldottuk meg, belepakoltuk az értékeinket (telefon, útlevél, pénz) és úgy mentünk be a vízbe. Sokan szatyorban hozzák a strandra a cuccaikat, arra kevésbé mennek rá a tolvajok, mint egy táskára.
  • Ha sokat tervezel fürdeni, ajánlom hogy a strandok (Copacabana, Ipanema) mellett keress szállást, így otthon is hagyhatod akár az értékeidet és akkor le van a gond.
  • Ne menj veszélyes zónákba (pl favela) helyi kísérő nélkül!!!

Ha ezeket betartod, nagy valószínűséggel elkerül a baj. És még valami. Ne izguld túl, mert úgy nem fogod élvezni!

Cachaca, Brazília nemzeti itala

Bankkártyás fizetés, pénzfelvétel

Jobban szeretik a VISA-t, de Mastercard-dal is lehet boldogulni, max kicsit időigényesebb. Volt nálunk egy Revolut (Mastercard), egy Mastercard hitelkártya, egy betéti visa és egy American Express.

Revolutról vettem fel mindig pénzt, volt hogy egy adott bankban az egyik automata elfogadta a kártyát, egy másik meg nem.

A metrókban lehet fizetni sima VISA kártyával a kapuknál.

De amikor neten vásároltam jegyet, vagy a bicikliért az appon belül, akkor a Mastercard hitelkártyámat fogadta el, a betéti VISA-kat nem. Gyanítom, hogy egy VISA hitelkártya lehet ide a tökéletes megoldás.

Egy csodás utcai alkotás

Közlekedés

Séta

Elég nagy városról beszélünk, a távolságok is viszonylag nagyok. Mi lejártuk a lábunkat, hisz így lehet csak igazán belekóstolni a városba, de sokszor más közlekedési formához folyamodtunk.

Metró

Sok lehetőség van, mi a metró-bicikli-Uber vonalon mozogtunk leginkább. A tömegközlekedéshez lehet venni kártyát a metró megállókban, erre lehet pénzt tölteni. Egy jegy ára valahol 300-400 Ft között van, mint nálunk.

A metrókban egyébként elég ha van VISA bankkártyád, azzal is tudsz “jegyet venni” és ugyanannyiba kerül, mintha a feltöltött kártyával fizetnél. Bliccelés nincs, kapus a rendszer.

Nézd már, egy Jackó szobor :)
Nézd már, egy Jackó szobor 🙂

Kerékpár

Elég jól kiépített közösségi bicikli rendszerük van, mi ezt nagyon sokat használtuk. Le kell tölteni egy appot, (Bike Itau) beregisztrálni, és kártyával kifizetni kb 1500 Ft-ot, az egy havi díj.

Fontos, hogy ehhez kelleni fog net, anélkül nem tudod használni, ugyanis az alkalmazásban kapsz kódot, amivel 5 perced van feloldani egy biciklit. Lerakásnál nem kell net. Elvileg lehet valahol venni hozzá fizikai kártyát amihez nem kell a netes kód, de ennek nem jártunk utána.

Ha egy órán belül lerakod a bicót, ingyen volt az utad. Gyakorlatilag óránként beállhatsz egy állomásra egy pillanatra és mehetsz is tovább tök ingyen, akármeddig.

Ehhez adnék még egy tippet. Ha időre mész valahova, nem biztos hogy ez a legjobb megoldás. Ugyanis előfordul elég sokszor, hogy ahol felszállnál nincs bicikli, ahol meg letennéd, teljesen tele van és egy messzebbi állomásra kell elmenni. Az appon belül meg tudod nézni, hol mennyi hely/bicikli van az adott pillanatban. Ha ráérsz, akkor viszont teljesen jó közlekedési eszköz. A forgalmasabb utaknál általában van bicikli út. Imádtunk a part mentén bicózni, nagyon hangulatos.

Rio de Janeiro-ban bicajjal is könnyű közlekedni

Uber

Rengetegen használják, nagyon sok a sofőr. Nekünk 5 percen belül mindig volt autónk és nem drága. A reptérről is így mentünk be a városba (kb 7000, de az messze van). Általában 2-5 ezer körül fizettünk városon belül, két személyre elég jó ár. Ehhez is nyilván kell net.

Kaja

Sok az utcai árus, a churros-on kívül nekünk minden bejött.

Ha viszont beülnétek valahova enni, nagyon tudom ajánlani a churrascaria típusú helyeket. Ezek svéd asztalosak, összeválogathatsz magadnak mindenfélét és a végén lemérik a táladat és az alapján fizetsz. Mi két főre(!) innivaló nélkül (mindenhova vittünk magunkkal vizet) kb 3500 Ft-ból mindig kijöttünk és nagyon jóllaktunk.

Finomságok a Confeitaria Colombo-ban

Figyeld ki hol esznek a helyiek! Olcsón jókat ehetsz, és kipróbálhatod akár az utcai furgonban előtted préselt cukornád levet is. Finom a kókuszdió, amit helyben csapolnak meg neked, de figyelj rá hogy lehetőleg frisset vegyél, mi egyszer befürödtünk vele.

Egy jó Caipirinha koktél

Látnivalókról

A Jézus szobrot és a Cukorsüveg hegyet lehetőleg ne egy napon nézd meg, mert “kioltják egymást”, mindegyik gyönyörű és hasonló program.

Út a Cukorsüveg-hegyre

A táblázatban szerepel egy favela túra, nekem ez tetszett meg a legjobban a neten olvasgatva, de van több hasonló is, nem csak ez. A nagy látványosságoknál még hétköznap, szezonon kívül is számtani kell a tömegre, ezen ne lepődjön meg senki!

Éjjeli Rio de Janeiro

Ajánlom, hogy a getyourguide-on foglaljatok Lapa buli túrát, vagy más programot. Mi első nap elmentünk egy free walking tour-ra, ez a későbbiekben sokat segített, adott egy jó alapot a városnézéshez. Ráadásul a város történelmébe is bepillantást nyertünk a guide által.

A listámban nem szerepel a nagy foci csarnok (Maracana Stadion), foci rajongóknak abszolút kötelező, minket nem érdekelt.

A strandoknál egyébként vannak Porto nevű számozott épületek, ahol van lehetőség értékmegőrzőt, bérelni és tusolni, ez fizetős.

Lazulás az Ipanema tengerparton

Appok, amik segítettek minket

A következő hasznos mobil applikációkat használtuk:

• Google translate
  • Google maps (offline térkép)
  • Bike Itau (közösségi bicikli)
  • Uber
  • OTT (élőben mutatja hol van/volt lövöldözés vagy incidenc, nyilván akkor oda nem mész)
  • AllTrails (túraútvonalak)
  • GetYourGuide

Nekünk nagyon tetszett Rio. Ez a város tényleg olyan szép, mint a képeken. Menjetek, nézzétek meg, ne féljetek!

Látnivalók térképen

A látnivalókról teszek ide egy táblázatot, amit még utazás előtt csináltam és most plusz infókkal kiegészítettem. A helyek nevére kattintva az ahhoz tartozó weboldal nyílik meg

A honlapon lévő helyszínek cikkei tematikusan és ABC-sorrendben itt találhatók!

A többi élménybeszámolóból is sok információt tudhatsz meg!

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Rendben Adatkezelési tájékoztató