Róma másfél napban 2.0

by radopeter1983

2022-ben már voltam másfél napot Rómában, ám a látnivalót egy részét tudtam csak megnézni. Ezért mindenképp vissza kellett térnem.

2024 februárban, egy pénteki napon utaztam Párizsba, de a hazaút elég drága volt. Így kapóra jött, hogy hétfő délelőtt volt egy olcsó jegy Rómába, onnan kedd késő este pedig Budapestre. Ezzel pedig be tudtam pótolni a kimaradt látnivalókat.

Mivel szeretem a szép templomokat, a másfél nap alatt 16 templomot néztem meg! Viszont csak azokról írok, amelyek kiemelkednek a többi közül! És mindegyik ingyenes!

Hétfő

Bejutás Rómába

Hétfőn délben landolt a gép a Fiumicino repülőtéren, ahonnan a Leonardo Express-szel utaztam a Róma Termini pályaudvarra. Az állomáson online vettem meg a jegyet, 14 euró egy útra. Fél óra alatt bent van a főpályaudvaron, ez a legegyszerűbb bejutási mód. A kapott QR-kódot a beléptetőkapunál le kell olvastatni és már szállhatunk fel a vonatra. A jegyet a Trenitalia oldalán lehet megvenni (regisztrálni kell).

A Terminitől három utcára volt a szállásom, letettem a táskámat és mentem is a városba. Mivel a látnivalók nagy része a belvárosban van, nem vettem napijegyet, végig gyalog közlekedtem. Igaz, kedd délután már nem sok kedvem volt sétálnom, de hát ez az ára, ha sokat akarsz látni kevés idő alatt. 🙂

Santa Maria Maggiore Bazilika

A szállásomtól két sarokra volt ez a templom, amit ki kell emelnem. Sok turista volt velem együtt, ebből is látszik, hogy érdemes meglátogatni.

A nagy mérete mellett ami szembetűnik, az az aranyozott mennyezet és az oldalsó oszlopsor. Ide este is eljöttem, kivilágítva is szép.

Augustus fóruma és Traianus vásárcsarnoka

Kb. 1 km séta után megérkeztem a Fórum Romanum-mal szembe, ahol ez az ókori rész van.

Nagyobb részében fal- és oszlopmaradványok, de a vásárcsarnok elég jól kivehető. A félkör alakú épületrész kifejezetten jó állapotú.

II. Viktor Emánuel emlékmű

A márványból épült emlékművet nevezhetjük Budapest Hősök terének is. Az oszlopcsarnok rész előtt látható II. Viktor Emánuel király lovasszobra, aki az egyesült Olaszország első királya volt.

Mindenképp menjünk fel a lépcsőn, mert maga az emlékmű és a kilátás is pazar. Körbe lehet járni, így a Colosseumot is láthatjuk. Az épületen át lehet kijutni a nyugati oldalra (bent van ingyenes mellékhelység).

Campidoglio

Az emlékmű mögött emelkedik a Capitolium, amit Michelangelo tervezett. Egy lépcsőn kell felkaptatni, de megéri.

A kis tér közepén Marcus Aurelius lovasszobra van, két oldalon pedig két múzeum. A tér ellenkező oldalán jobbra vezet egy kis utca, onnan a Forum Romanumra van csodás panoráma.

Teatro di Marcello

A Tevere felé sétáltam tovább, a főút mentén egy „mini Colosseumra” bukkanunk. Az ókori színházat csak kívülről lehet megnézni, de nagyon hangulatos hely és a környező utcák.

Fontana delle Tartarughe

Róma szökőkútban is bővelkedik, de persze a Trevi-kutat nézi meg mindenki. Holott van pár nagyon aranyos kis kút is. Ilyen ez is. Én szeretem az ehhez hasonló kis gyöngyszemeket. Teknős-kútnak nevezik, mert a tetején teknősöket lehet látni.

Largo di Torre Argentina

A Piazza Navona felé botlottam ebbe a térbe. Itt is ókori romokat láthatunk, igazából egy rövid megállás után mentem is tovább.

Sant’Andrea della Valle bazilika

Egy nagy zápor érkezett szinte pillanatok alatt, így pont jókor értem a templomhoz (ettől függetlenül is be volt tervezve).

Nagyon szép a belső tere, hatalmas kupola és csodás freskók jellemzik. Őszintén szólva, én nem vagyok nagyon vallásos, de egy ilyen templom valóban feltölti az embert.

Piazza Navona

Róma – szerintem – legszebb tere, ahol három nagyon szép szökőkút áll. Nem véletlenül voltak rengetegen. Mondanom se kell, itt is egy templom a másik meghatározó építmény. Ide azonban nem lehetett bemenni.

Szerencsére itt már nem esett, sőt kezdett tisztulni az idő.

San Luigi dei Francesi

A Pantheonhoz menet fedeztem fel. Ez Franciaország nemzeti temploma, benne Caravaggio-festményekkel. Ne hagyjátok ki!

Pantheon

2022-ben még ingyenes volt, most azonban már belépőt kell venni. Ez nem is lett volna gond, de a tömeg annál inkább. Baromi hosszú volt a sor, a templomba szakaszosan engedték be az embereket.

Bár szerettem volna látni belülről, de nem volt kedvem ácsorogni, inkább körbejártam és mentem tovább.

Marcus Aurelius-oszlop

A Trevi-kút felé menet lyukadtam ki a téren, amelynek közepén emelkedik a magas, díszes oszlop.

A téren egy kormányzati épület és egy kis szökőkút is áll. Sikerült is egy nagyon szép képet készítenem itt:

Trevi-kút

Nem hiszem, hogy sokat kell írnom ide. Most is hatalmas volt a tömeg, mint két éve. Mindenki közelről akar fotót készíteni, egyesek még az emlékműre is felmásznak. Nem értem, mit gondolnak…

Piazza della Repubblica

A szállás felé sétálva a Termini pályaudvar előtti csomópont közepén is van egy szökőkút. A naplemente és a felhők együtt olyan látványt nyújtottak, mintha egy festmény lenne:

Kedd

Csomagmegőrző

Mivel nem akartam egész nap cipelni a táskámat, kerestem neten egy megőrzőt. A BagLocker két utcára van a Terminitől, 7-től 23 óráig van nyitva. Előre kell foglalni online, egy négyjegyű kódot is meg kell adnunk. A visszaigazoló emailben lesz egy link, amire kattintva kinyílik a box (és a kód is kell). A lefoglalt időszakon belül bármennyiszer kinyithatjuk a linkkel.

Van több méretű box, a legkisebb is bőven elég volt a hátitáskámhoz és a kabátomhoz. 9 euró volt, ez bőven megérte, hogy biztonságos helyen tudjam hagyni.

Colosseum

Nyilván ez a legismertebb, bár nálam nem ez az „1. helyezett”.

Interneten kell foglalni jegyet, 10 perces turnusok vannak megadva. Kedden 10.10-re foglaltam, pár perccel előtte álltam be a sorba. A jegyen mutatja, hol van a beléptetés. Annak ellenére, hogy hatalmas a tömeg, elég gyorsan bejutottam. Az alsó szintet félig, a felső szintet teljesen körbe lehet járni. A lezárt részekhez Full Experience jegy kell, ez valamivel drágább.

Azért lenyűgöző, amit építettek az ókorban. Méretét bentről lehet igazán látni. Persze nem is vártam sokkal többet, kb. 40 percet voltam bent.

A Forum Romanumra is érvényes a jegy, a kettő együtt egyértelműen megéri az árát! Oda a Colosseumba foglalt időponttól 24 óráig lehet belépni.

Santi Giovanni e Paolo bazilika

A Forum Romanum előtt beugrottam ebbe a templomba. Különlegessége, hogy díszes csillárokkal világítják meg a belső teret. Viszont nem ég állandóan, 5 euróval működik a lámpakapcsoló.

Előttem pont dobtak be pénzt, így egy kis időre megcsodálhattam így a templomot. De bőven megérte volna, ha nekem kellett volna kifizetni. Ez szerintem átjön a képeken is.

Forum Romanum

Ahogy említettem, a Colosseummal együtt érvényes a jegy. Mivel egymás mellett van, az arénához legközelebbi bejáraton mentem be (Via di S. Gregorio, 30). Mivel itt nincs konkrét időpont, nincs nagy tömeg, szinte azonnal bejutottam.

Érdemes a bejáratnál kitett útvonalat követni. Először a Circus Maximus felőli részen vezet, majd következik a nagy területre való kilátópont. Innen a legszebb a látvány a lenti részre. Lépcsőn kell lemenni erre a placcra, ami régen Róma egyik fő központja volt.

Trastevere

Átgyalogoltam a Tevere túlpartjára, ami egy hangulatos negyed. Sok étterem, kávézó található, a szűk kis utcákon nagyon jókat lehet sétálni.

Szent Péter tér

A téren mindig nagy a tömeg, most sem volt másképp. Mivel a Vatikán bejárására sok idő kell, ezt nem terveztem be.

Angyalvár

Mivel időpontom volt a Villa Borghese-be, sajnos nem tudtam bemenni, csak kívülről jártam körbe. Az előtte lévő hídról jó képeket lehet készíteni. (A várral szemben állva bal oldalt van mellékhelység.)

Piazza del Popolo

Róma egyik központi terén sok amatőr előadóművész szokott lenni. Volt zongorista, énekes és gitáros is. Éppen ezért itt 10 percre megpihentem, kicsit élveztem a hangulatot.

A tér egyik feltűnő jelensége a két egymás melletti kupolás templom. Még nem láttam ilyet, mintha egy másolatot csináltak volna. 🙂

Villa Borghese

Egy nagy park a belváros közvetlen szomszédságában. Igazából egy átlagos zöld terület, néhány szoborral, szökőkúttal, épülettel.

Borghese Galéria

A Borghese parkban, az azonos nevű villában van a híres gyűjtemény. Egy héttel előtte már csak a legkésőbbi időpontra volt jegy (17.45-19.00), ez pár euróval olcsóbb a normálnál. Mindenképp online vegyük meg!

Nálam ez vitte a prímet, nem hiába ezt vártam a legjobban! Csodás termek, a mennyezeti freskók és a díszített falak már önmagukban megérné a látogatást. De rengeteg alkotást lehet látni híres művészektől: Tiziano, Caravaggio, Rubens, Raffaelo.

Két emelet van, az egyiken csak festmények, a másikon ezen kívül szobrok is. Utóbbiak közül ki kell emelni Bernini alkotásait.

Ki a reptérre

Visszagyalogoltam a csomagmegőrzőhöz, majd egy könnyű vacsora (egy nagyobb pizzaszelet) után a Termini pályaudvarra sétáltam.

22:55-kor indult a Wizz Air a Fiumicino-reptérről Budapestre. Szintén a Leonardo Express-szel mentem ki a Terminiről, jegyet előtte pár órával vettem online. Itt is le kell olvasni a QR-kódot a beléptetőkapun és lehet is menni a vonathoz. Olaszokhoz képest nagyon simán megy minden és pontos a vonat. 🙂

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Rendben Adatkezelési tájékoztató