Athén egy napban

by radopeter1983

Santoriniról Athénba utaztam péntek este és a szombati napot töltöttem a görög fővárosban. Számomra kellemes meglepetés volt a város, nemcsak az ókori emlékek miatt.

Voloteával repültem Athénba, ez volt aznap az utolsó járat. Fél 12 után landolt a gép, ilyen későn már csak busszal lehet bejutni a belvárosba (mármint a taxin kívül), a metró nem közlekedik éjszaka.

A reptér kijárata melletti bódénál lehet venni jegyet, sajnos automata nincsen. Épp ezért elég hosszú a sor. Az X95 busz megy a Syntagma térre (éjjel-nappal jár), közben több helyen is megáll. A jegyet a buszon lévő érzékelőhöz kell érinteni, így érvényesíthető.

Athén közlekedéséről bővebben is írtam!

A szállást a belvárosban foglaltam, ami egy szempontból nem volt jó ötlet. A hétvégi belváros nagyon hasonlít a pesti bulinegyedhez. Lépten nyomon bárok, éttermek, kocsmák és rengeteg ember. Szóval elég bulis város Athén.

Athén összes látnivalóiról egy külön cikk is van!

Csomagmegőrzés

Szombat reggel az első utam egy csomagmegőrzőhöz vezetett, hogy ne kelljen egész nap cipelnem a táskát. Több ilyen is van a belvárosban, én ezt választottam.

A Syntagma tértől pár percre van és teljesen automata. Több méretű tároló közül lehet választani. A nyomógombbal kiválasztjuk a kívánt rekeszt, majd fizetünk (kártyával és érmével is lehet). Először csak 1 eurót kell fizetni, a fennmaradó részt a kinyitáskor. (4 euró volt egész napra, tehát nagyon olcsó.) Nagyon egyszerű a működése, én mindenképp ajánlani tudom.

Akropolisz

Előre, neten megvettem a jegyet a hivatalos oldalon. Órás turnusokban lehet megvenni, ebben az időszakban lehet bemenni.

A bejárat a terület nyugati oldalán van. Hatalmas a tömeg már a bejutáskor is. Rögtön jobbra láthatjuk lent a Herodes Atticus színházat. Ezután ismét várakozás jön, mert a sziklaszirtre csak lépésben lehet haladni és turnusokban engedik fel a látogatókat.

A belépés után rögtön a színházat láthatjuk

Valóban érdemes ide eljönni. Maga az épületek, maradványok, na meg a kilátás is nagyon megéri. A város minden részére rá lehet látni.

A legismertebb akropoliszi épület, a Partheon
Az Erechtheion ikonikus része

A lejutás a kijárathoz viszont a legrosszabb. Iszonyat hosszú a sor, mivel itt ugyanazon a szűk lépcsősoron kell lemenni, mint fel. Így nagyon lassan halad a tömeg. Nekem kb 40 percig tartott. Még szerencse, hogy nem volt nagyon meleg, de így is fárasztó volt a várakozás.

Nagy a sor a kijárathoz

A bejárattal szemben van az Areopagus domb, ahonnan a város északnyugati részére jó a kilátás. Az Agia Marina csíkos temploma nagyon közelről szemügyre vehető.

Kilátás a bejárat előtti Areopagus dombról

Panathenaic Stadion

Gyalog mentem a márványból épült stadionhoz, útközben a Zeusz templomát akartam megnézni. Kívülről azonban látni lehetett, hogy teljesen fel van állványozni, így ezért nem váltottam jegyet.

A stadion viszont kívülről is impozáns. Hatalmas méretű, a bejárása sem pár percig tart. A helyszínen lehet jegyet venni.

A stadion kívülről nézve is hatalmas

Nemzeti kert és Elnöki palota

A stadiontól ezen a parkon keresztül mentem a belváros felé. A park a papagájoktól hangos, remek sétálós program a város közepén.

A park keleti oldalán van az Elnöki palota, amely előtt épp őrségváltás volt. Az evzonik vagyis az őrök több perces „bemutatója” elég érdekes. Mintha egy lassított felvételt néznénk. 🙂

Az őrségváltás közben érdekes mozdulatokat láthatunk :)
Az őrségváltás közben érdekes mozdulatokat láthatunk 🙂

Nemzeti Régészeti Múzeum

Szintén előre megvettem online a jegyet, ugyanott kell, mint az Akropoliszra. Két órás turnusokban lehet megvenni, ebben az időszakban léphetünk be a múzeumba.

A görög ókori műalkotások tárházát láthatjuk. Rengeteg műtárgy, szobor, alkotás van kiállítva, én is majdnem két órát töltöttem itt. A régi művészeteket kedvelőknek igazi csemege a múzeum.

Lycabettus domb

A múzeum után a belvárosi rész legmagasabb pontjára gyalogoltam fel. Siklóval is fel lehet menni, de mivel alagútban megy, kilátás nincs útközben.

Egy szerpentines út vezet fel, kényelmes tempóban kb. 15 perc alatt felérhetünk. Már felfelé is szép a kilátás, de persze fentről a legjobb. A belvárosból kiemelkedő Akropolisz és a mögötte lévő tenger remek panorámát nyújt.

Remek a kilátás az Akropoliszra és a városra

Óváros és Syntagma

Az athéni Deák tér a Syntagma, ahol a görög parlament is található. Minden órakor itt is őrségváltás van, ami több perces műsor. Sok turista van ilyenkor, egyszer érdemes megnézni.

A parlament előtt óránként van őrségváltás
Syntagma tér

Ezután az óvárosi részre mentem, néhány sétálóutcát jártam be és a fő téren, a Monastiraki téren pihentem.

A tér mellett található a Hadrian’s Library, ami egy ókori római könyvtár romja, valamint a Roman Agora. Mindkettő belépős, de kívülről is jól belátható a terület.

Hadrian's Library
Hadrian’s Library
A római Agora

Agora

A tértől pár percre pedig egy nagy területen a görög agora van, amit utoljára látogattam meg.

Legismertebb épülete az Akropoliszról is jól látható Héphaiszteion. Az ókori, dór stílusú templom az egyik legjobb állapotban fennmaradt ilyen jellegű görög emlék.

A legépebb állapotú ókori görög templom
Az Akropolisz sziklaszirtje alatt járunk

De érdemes elidőzni a keleti részen álló Attalosz szóájánál is. A kétszintes épület önmagában is szép, de a kilátás az egész területre is az.

Attalosz szóája

Ki a reptérre

A Syntagma téren szálltam fel a 3-as metróra, ez visz ki a reptérre. Automatából lehet venni jegyet, ez az Ath.ena ticket. Kifejezetten reptéri jegyet kell venni, ez 9 euró volt.

Viszont nem mindegyik automatánál lehet jegyet venni, csak feltölteni. Külön nem jelölik ezt, szóval ha valamelyiknél nincs jegyvásárlás opció, menjünk egy másikhoz.

Összefoglalva

Nem egy helyen olvastam, hogy Athén piszkos és elég kaotikus. Nos, én ezt nem tapasztaltam. Kifejezetten jó hangulatú városnak ismertem meg, tele ókori görög emlékkel. Pár napos kirándulásra abszolút ajánlom.

Árak tekintetében nagy eltérést nem tapasztaltam, az éttermi részek talán egy kicsit drágábbak. Viszont a boltokban hasonló árakra kell készülni, mint idehaza.

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Rendben Adatkezelési tájékoztató