Egy hét Erdélyben

by radopeter1983

Már nagyon régóta terveztem egy erdélyi körutat, amiben kiemelt szerepet kapott Székelyföld. Végre idén meg is valósult: 18 helyet sikerült meglátogatni, köztük számos ismert helyszínt.

Négyen utaztunk egy autóval, pénteki indulással és következő hét pénteki hazaérkezéssel. Mivel sokat kellett utazni, az utolsó estét Szegeden töltöttük, így belefért egy kis városlátogatás is. Erdélyben hat teljes napot tudtunk lenni.

1. nap: kiutazás és Szászsebes

Mivel Pápáról indultunk, hosszú út várt ránk oda és vissza is. Emiatt az első nap Szászsebesen foglaltunk szállást. Sajnos Nagyszebenben nem nagyon volt szállás, mivel éppen egy nagy szásztalálkozó volt azon a hétvégén.

Romániában nemcsak az autópálya fizetős, mindenkinek venni kell ún. Rovienata-t. 10 napra ez 3.30 € volt, ez érvényes minden útra. A határellenőrzés után lehet személyesen venni vagy a TPark mobilapplikációban (itt a beállításokban engedélyezni kell a sim-kártyát, hogy a visszaigazoló sms-t megkapjuk). A TPark-kal lehet a parkolásokat is fizetni, érdemes előre letölteni.

Habár szinte végig autópálya vezet Nagylaktól, van egy kicsi szakasz, ahol még nincs kész. Na, itt hatalmas dugó alakul ki: legalább fél órás araszolást be kell tervezni.

Szászsebes egy kis város az A1 autópálya mellett, fontos közlekedési csomópont. A belvárosi rész egy szép evangélikus templom körül található, kellemes hangulatú település. Ha jót szeretnétek enni, ajánlom a Hotel Leul de Aur Sebes éttermét (templommal majdnem szemben).

Szászsebes belvárosában lévő templom

2. nap: Gyulafehérvár, Nagyszeben, Fogaras

A következő két éjszakára egy Sepsiszentgyörgy melletti faluban, Árkoson, a Vasalóházban volt szállás foglalva. Aki szeret egy igazi székely helyen megszállni, annak tökéletes választás!

Gyulafehérvár

Szászsebestől kb 15 percre van, amely a török uralom alatt az Erdélyi Fejedelemség központja volt. A belvárosi részen van az erőd, amin belül számos csodás, felújított épületet láthatunk. Ebből is kiemelendő a Szent Mihály székesegyház, ahol több neves történelmi személyünk sírja is van. A belépés ingyenes, így megnézhetjük például Hunyadi János szarkofágját is.

Szent Mihály székesegyház
Hunyadi János sírja
Szentháromság ortodox katedrális

Nagyszeben

Az A1 autópályán mentünk, ahol pont egy nagy szásztalálkozó volt. Rengeteg ember volt, több helyen már délben ment a zene. A város nem véletlenül a szászok központja volt. Tényleg olyan, mintha egy német városban járnánk.

Nagyszebeni evangélikus székesegyház

A Fő tér (Piata Mare) teljesen be volt rendezve színpaddal és árusokkal, így teljes pompájában sajnos nem láthattuk. Viszont az amúgy is hangulatos belváros így még élvezetesebb volt.

Tanács torony
Hazugságok hídja

Fogaras

A város központjában egy csodás vár áll. Szerencsére nagyon jó állapotban van és a környezetét is rendben tartják. Körbesétáltuk a várat a várárok mentén, nagyon jó fotókat lehet készíteni. A vár melletti ortodox templom még szebbé teszi ezt a részt.

3. nap: Szent Anna-tó, Kézdivásárhely, Sepsiszentgyörgy

A vasárnapi napra terveztük a medvékkel való találkozást. 🙂 A Szent Anna-tó és az onnan Kézdivásárhelyre vezető út mentén lehet őket látni. Utóbbinál vannak a kolduló medvék.

(Brassót is e napra terveztük, de délután ott esett az eső, így ez kimaradt.)

Szent Anna-tó

Sajnos borús időt mondtak e napra kisebb záporokkal, ami elég tág fogalom errefelé. A tóhoz vezető úton egy nagy sorompós parkoló van kialakítva: befelé kiadja a jegyet, amit kihajtás előtt az automatánál lehet fizetni (vagy a pultnál, ha éppen nem működik). 50 lej 3 órára, ez bőven elég.

Gyalog kb. 15 perc a tóig az út, elvileg itt már lehetnek medvék. Sajnos elkezdett esni az eső, ez úgy látszik, távol tartotta őket, mert egyet sem láttunk. Maga a tó nagyon szép környezetben van. Lent van egy büfé, ahol kürtőskalácsot is lehet venni. Megvártuk, míg egy csillapodott az eső és visszamentünk az autóhoz.

Reménykedtünk, hogy a bálványosi részen majd lesznek medvék, de még a távolban se láttunk. Biztos a vasárnap miatt szabadságot vettek ki. :/

Kézdivásárhely

A többségében magyarok lakta kisvárosban szinte otthon éreztük magunkat. A belvárosi rész egy nagy, virágos tér körül helyezkedik el, másra ne nagyon számítsunk. Viszont igazán hangulatos kisváros, szép épületekkel.

Sepsiszentgyörgy

Ennek bejárása hiányzott, így délutánra ez volt a program. Megnéztük a Székely Nemzeti Múzeumot, amelyet nemrég újítottak fel. Három emeleten van berendezve, egy-két interaktív játékkal, az udvaron pedig egy nagy székelykapuval. Viszont elég hamar be lehet járni, lehetne több látnivaló is.

Székely Nemzeti Múzeum

Mivel régebben aktívak voltunk a futball terén, kimentünk megnézni a Sepsi OSK új stadionját is. A vacsorához kinézett étterem pár száz méterre volt, így ezzel a kettővel zártuk a napot. Amúgy itt a Hunyadi Éttermet bátran merem ajánlani!

Fő tér

4. nap: Csíkszereda, Székelyudvarhely, Erdélyi Makettpark, Korond

A következő három éjszakát Parajdon töltöttük, így útközben is volt mit meglátogatni.

Csíkszereda

Fontos csomópont, itt fut össze négy fontos főút is. A belvárosi részen tettünk egy kört, itt is szinte mindenhol magyar beszédet hallottunk. A város legismertebb épülete a Mikó vár, amelyben a Csíki Székely Múzeum működik.

Mikó-vár

Székelyudvarhely

Következő megállónk Székelyföld központja volt. A belváros egy nagy tér körül helyezkedik el, pár utcával arrébb pedig a Székely Támadt vár. Utóbbiról nem tudtunk jó képet csinálni, mert szerencsére felújítási munkálatok zajlottak. Viszont számos csodás székelykaput láthatunk az utcákban. Öröm volt látni, hogy szinte minden épület fel volt újítva, így nagyon jó sétálni a székely központban.

Viszont itt is megmutatkozott a hektikus időjárás. Beültünk ebédelni és pár perc alatt a napsütésből egy nagy eső lett. 10-15 perc után pedig ismét ragyogó napsütés. Szóval érdemes felkészülni ilyen változásokra.

Erdélyi Makettpark

Székelyudvar hely után pár km-re Farkaslaka felé található a Mini Transilvania Park. Rengeteg erdélyi épület, településrész kicsinyített makettjét nézhetjük meg. Simán el lehet tölteni itt egy órát lassú sétával. Kisebbek számára van játszótér is.

Korond

A falu valójában egy nagy kirakodóvásár. Az út mentén rengeteg árus van, szebbnél szebb festett kerámiatárgyat vehetünk. Aki ajándékokat szeretne hazavinni, azoknak ez remek hely a vásárlásra.

5. nap: Parajdi sóbánya, Szováta

Pár percre volt a szállásunk a sóbánya bejáratától, így egy reggeli után odagyalogoltunk.

Sóbánya

Jegyet a központban lévő információs épületnél lehet venni, nem lehet eltéveszteni. A jegyvásárlás után fel kell szállnunk a buszra, ami akkor indul, ha megtelik.

A sóbányában a leszállás után kell érvényesíteni egy forgóajtónál a jegyet és pár perces lépcsőzés után leérkezünk a bányába. Hát, nem kicsi a komplexum. Kávézó, ajándékboltok és egy kalandpark is van lent. Mi közel két órát töltöttünk lent, természetesen jó mély lélegzetvételekkel. 🙂 Egy másik lépcsőn kell felmenni, útközben egy étterem is van, finom ételekkel.

Szováta

Délután átugrottunk Szovátára, de fürdést nem terveztünk. Az idő pont sétálásra volt ideális, a víz – ahogy hallottuk a fürdőzők sikolyából – elég hideg lehetett.

Körbesétáltuk a tavat, a körülötte lévő látnivalókat. Van pár kisebb tó is és egy sóhegy is. Egy sziklarészen alakult ki a sóréteg, ami szép formában látható.

Medve-tó
Sóhegy

Felgyalogoltunk a Turnul Belvedere kilátóba is, ami a tó körüli sétányról indul. Innen nagyszerű panoráma nyílik, megéri a kb. 15 perces felfelé vezető túraút.

Kilátóból a panoráma

6. nap: Gyilkos-tó, Békás-szoros, Gyergyószentmiklós

Az utolsó teljes napra maradt a vadregényes tó és szoros, ami tekinthető Erdély keleti szélének is.

Gyilkos-tó

Valóban csodás környezetben fekszik, a tó mögött egy nagy sziklaheggyel. Körbe lehet sétálni, bár a kilátónál egy pár métert vagy a patakban vagy egy kidőlt fán átkelve kell megtenni. De ez még izgalmassá teszi az amúgy se unalmas túrát.

Kell egy kis izgalom :)
Kell egy kis izgalom 🙂

Több étterem, ajándékbolt is található, itt is lehet szuvenírokat vásárolni. Van fizetős parkoló (15 lej), ahol a parkolóőrök irányítják az autóst, de az út mentén is sokan parkoltak.

Békás-szoros

Innen pár perc keleti irányba és elérjük a szorost. Valóban monumentális szoros, hatalmas sziklafalak között lehet haladni. Természetesen mi is leparkoltunk és gyalogoltunk az út és a nagy erejű patak mentén. Ezt az élményt se szabad kihagyni!

Gyergyószentmiklós

Visszaautóztunk Parajdra, de fél órára megálltunk a városban. Itt azért látszik, hogy messzebb van egy nagyvárostól, az épületek és az utak jó része is rossz állapotban van. De a medvés padon mindenképp meg kell pihenni és egy fotót csinálni. 🙂

Miklóson nem játék a medve
Miklóson nem játék a medve…

7. nap: Marosvásárhely, Vajdahunyadi vár

Eredetileg ez a nap a hazautazásról szólt volna, de úgy döntöttünk, hogy Szegeden töltjük az éjszakát, így még bőven belefért két látnivaló.

Marosvásárhely

Ezt az irányt választottuk hazafelé, így adta magát, hogy megálljunk és a belvárost felfedezzük. A vár és a Rózsák tere (és környéke) valóban nagyon szép.

Vár

A várba ingyenesen be lehet menni, érdemes egy sétát tenni. A tér körül pedig a Kultúrpalota és a Maros Megyei Tanács épülete emelkedik ki.

Kultúrpalota

Vajdahunyadi vár

Innen egy hosszabb autópályás út vezetett Déváig, ahonnan kb negyed óra Vajdahunyad. Az itt lévő várkastélyt nem szabad kihagyni! Jegyet a bejárati híd melletti bódéban lehet venni.

Már a külső része is impozáns, a belső részét pedig felújították, így csodás komplexum lett. Nagyon sok termet járhatunk be és a tornyokba is fel lehet menni. Elég sokat kell lépcsőzni, de higgyétek el, megéri!

Innen megállás nélkül mentünk Szegedre, mozgalmas egy héttel a hátunk mögött.

Összefoglalás

Úgy gondolom, amit ebből a körből ki lehetett hozni, azt kihoztuk. Persze sok hely volt, ahol nem jártunk (pl. Gyimes), ahhoz még több nap kellett volna. Jövőre pedig az északi és a nyugati részt tervezzük (Torockó, Kolozsvár, Máramaros), azzal válna szinte teljessé Erdély bejárása.

Pénzügyileg olcsóbb Erdély, mint idehaza. Minden nap parádés kajákat ettünk, mindenhol legalább 20 %-kal kevesebbet fizettük, mint itthon. A boltokban is hasonló a helyzet, de nem meglepő, az árszínvonalban már eléggé felzárkóztunk a Nyugathoz…

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Rendben Adatkezelési tájékoztató